Науково-педагогічний проект
"Інтелект України"
"Інтелект України"
Наша гімназія в нашому 1-Б класі впроваджує науково-педагогічний
проект «Інтелект України», відповідно до наказу Міністерства освіти і
науки, молоді та спорту України.
Він реалізується в початковій школі на базі державних програм із різних навчальних дисциплін. До проекту розробники пропонують власний навчально-методичний комплекс (підручники – зошити з друкованою основою – посібники для вчителя), забезпечений комп`ютерною підтримкою (аудіо-, відеозаписами). Учні початкових класів, які працюють за проектом, мають високий рівень мотивації до навчання, уміють працювати з інформацією.
Мета всеукраїнського науково-методичного проекту «Інтелект України» - впровадження в освітній простір України системи пошуку, розвитку та педагогічної підтримки інтелектуально здібних дітей та учнівської молоді.
Нормативна база проекту – накази Міністерства освіти і науки України № 1218 від 30.12.08 р. та № 898 від 28.09.09 р. Науковий керівник проекту – доктор педагогічних наук, професор Ірина Володимирівна Гавриш.
У межах проекту учні початкової школи навчаються за спеціально розробленими навчальним планом і навчальними програмами, які дозволяють:
- розвинути математичні здібності дітей, створити передумови для успішного засвоєння шкільного курсу математики, успішної участі в олімпіадах з математики;
- сформувати навички раціонального читання, створивши передумови для успішного засвоєння предметів гуманітарного циклу;
- вільно спілкуватися іноземними мовами;
- сформувати первинні уявлення про фізичні, хімічні, біологічні об’єкти, створивши передумови для якнайкращого засвоєння хімії, біології, фізики, успішної участі в олімпіадах з цих навчальних предметів (навчальні предмети «Я і Україна», «Еврика»);
- сформувати компетентність «Умій вчитися», розвинути пізнавальні процеси дітей, створивши передумови для успішного навчання дитини (предмет «Навчаємося разом»).
У 2006 році команда провідних вчених Харкова на чолі з доктором педагогічних наук Гавриш І.В. запропонували до впровадження власну концепцію виявлення, виховання й навчання обдарованих дітей, яка розроблена на основі як власних напрацювань, так і передових, найбільш ефективних відповідних методик.
Сутність проекту полягає не в насиченні дитини поглибленими знаннями, а у набутті нею, перш за все, необхідних навичок роботи з інформацією, аналізу, гнучкого творчого мислення, самоконтролю та самооцінки, швидких реакцій, раціональної організації навчальної праці; розвитку пізнавальних процесів — сприйняття, пам`яті, мислення, уяви й уваги; розвитку якостей особистості школяра — цілеспрямованості, працелюбності, організованості, охайності, наполегливості, волі тощо.
Програма розроблялася таким чином, щоб врахувати вікові особливості учнів, не лише зберегти, а й збільшити їх інтерес до навчання. Завдяки міжпредметним зв`язкам, засобам наочності та відеоматеріалам, об`єкт вивчення стає більш зрозумілим та цікавим. Для прикладу, якщо на уроці "Читання" діти вивчали оповідання про соловейка, то на уроці "Я і Україна" вони дізнаються про класову та видову приналежність цього птаха, спосіб життя, проглядають відеофрагмент з соловейком, чують його спів.
Додатково до загальношкільних предметів, програма яких спеціально адаптована, введені нові: "Навчаємося разом", на якому діти розвивають пам`ять за спеціальними методиками, вчаться працювати з інформацією, та предмет "Еврика", на якому учні розвивають творчі, винахідницькі якості, кмітливість, працюють над рішенням складних задач. Завдяки тому, що під час розробки й апробації програми проект мав медико-психолого-психіатричний супровід провідних вчених Інституту здоров`я школярів та підлітків Академії медичних наук України, вдалося побудувати програму так, щоб зберігати оптимальний баланс психофізичного стану дитини, не допускаючи, з одного боку, нервового перезбудження, а з іншого – втоми, втрати цікавості. Крім обов`язкових уроків фізичної культури, кілька разів упродовж кожного уроку учні беруть участь у музичних паузах з елементами фізичних вправ і танцювальних рухів, роблять вправи для очей, застосовують релаксуючі елементи.
За результатами, які демонструють учні проектних класів, Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України навчально-педагогічний проект "Інтелект України" рекомендовано до подальшого впровадження.
Популярні питання:
Питання: Чи зможуть діти, які навчались у молодшій школі в експериментальних класах, нормально адаптуватися до навчання за стандартною програмою у середній школі? Планується поширення проекту на середню та старшу школу?
Відповідь: Поширення програми на середню й старшу школу є обов`язковою умовою реалізації проекту "Інтелект України". У кожній школі, яка є учасником науково-педагогічного проекту, школярі зможуть продовжити навчання за програмою "Інтелекту України" до випускного класу. У випадку ж переходу дитини з проектного класу до іншого, в т.ч. через сімейні обставини, переїзд тощо, дитина легко зможе увійти в навчальний процес і навіть з певною ймовірністю матиме переваги, використовуючи набуті навички та вміння.
Питання:Хто зможе замінити вчителя експериментального класу на час її хвороби або відсутності з інших причин? Наскільки повноцінною може бути така заміна?
Відповідь: У разі відсутності вчителя на декілька днів, його зможе замінити будь-який інший учитель, а у випадку, коли передбачається відсутність на довший період, той вчитель, який його заміняє, проходить спеціальну підготовку з викладання предметів по програмі "Інтелект України".
Питання: Як дитина, що була відсутня в школі понад місяць через хворобу, може наздогнати однокласників за програмою "Інтелект України"?
Відповідь: При навчанні за будь-якою програмою, пропуск дитиною занять понад місяць є серйозною проблемою, для подолання якої необхідна допомога як вчителя, так і батьків. За можливості занять вдома, учень забезпечується необхідними навчальними матеріалами, в тому числі, засобами наочності, дисками. Батьки, які перебувають з дитиною вдома, отримують консультацію вчителя. Після одужання учня учитель зобов`язаний приділити особливу увагу дитині з тим, щоб вона наздогнала своїх однокласників.
Питання: За чий рахунок встановлюється телевізор у проектному класі?
Відповідь: Телевізор, як і в переважній більшості класів всіх шкіл, купують батьки. Єдина відмінність у тому, що телевізор у проектному класі офіційно є інструментом навчання і тому розміри діагоналі, місце розташування, частота і час його використання на уроках суворо регламентовані з урахуванням санітарних норм та рекомендацій науковців - медиків, що працюють у проекті.
Питання: Чи навчаються діти роботі на ПК у першому класі? Якщо так, то як саме проходять заняття? Якщо ні, то з якого класу передбачені уроки інформатики?
Відповідь: У першому класі робота з комп`ютером не передбачається. З другого класу вже планується введення дисципліни "Сходинки до інформатики". Діти займатимуться в підгрупах, вивчатимуть принципи роботи з інформацією, повідомленнями, даними, навчаться елементарних операцій з текстами й графічними об`єктами, роботи в Інтернеті й з електронною поштою, створенню невеликих презентацій та інше. Передбачається один урок на тиждень з безпосередньою роботою на ПК не більше 15 хвилин за урок.
Він реалізується в початковій школі на базі державних програм із різних навчальних дисциплін. До проекту розробники пропонують власний навчально-методичний комплекс (підручники – зошити з друкованою основою – посібники для вчителя), забезпечений комп`ютерною підтримкою (аудіо-, відеозаписами). Учні початкових класів, які працюють за проектом, мають високий рівень мотивації до навчання, уміють працювати з інформацією.
Мета всеукраїнського науково-методичного проекту «Інтелект України» - впровадження в освітній простір України системи пошуку, розвитку та педагогічної підтримки інтелектуально здібних дітей та учнівської молоді.
Нормативна база проекту – накази Міністерства освіти і науки України № 1218 від 30.12.08 р. та № 898 від 28.09.09 р. Науковий керівник проекту – доктор педагогічних наук, професор Ірина Володимирівна Гавриш.
У межах проекту учні початкової школи навчаються за спеціально розробленими навчальним планом і навчальними програмами, які дозволяють:
- розвинути математичні здібності дітей, створити передумови для успішного засвоєння шкільного курсу математики, успішної участі в олімпіадах з математики;
- сформувати навички раціонального читання, створивши передумови для успішного засвоєння предметів гуманітарного циклу;
- вільно спілкуватися іноземними мовами;
- сформувати первинні уявлення про фізичні, хімічні, біологічні об’єкти, створивши передумови для якнайкращого засвоєння хімії, біології, фізики, успішної участі в олімпіадах з цих навчальних предметів (навчальні предмети «Я і Україна», «Еврика»);
- сформувати компетентність «Умій вчитися», розвинути пізнавальні процеси дітей, створивши передумови для успішного навчання дитини (предмет «Навчаємося разом»).
У 2006 році команда провідних вчених Харкова на чолі з доктором педагогічних наук Гавриш І.В. запропонували до впровадження власну концепцію виявлення, виховання й навчання обдарованих дітей, яка розроблена на основі як власних напрацювань, так і передових, найбільш ефективних відповідних методик.
Сутність проекту полягає не в насиченні дитини поглибленими знаннями, а у набутті нею, перш за все, необхідних навичок роботи з інформацією, аналізу, гнучкого творчого мислення, самоконтролю та самооцінки, швидких реакцій, раціональної організації навчальної праці; розвитку пізнавальних процесів — сприйняття, пам`яті, мислення, уяви й уваги; розвитку якостей особистості школяра — цілеспрямованості, працелюбності, організованості, охайності, наполегливості, волі тощо.
Програма розроблялася таким чином, щоб врахувати вікові особливості учнів, не лише зберегти, а й збільшити їх інтерес до навчання. Завдяки міжпредметним зв`язкам, засобам наочності та відеоматеріалам, об`єкт вивчення стає більш зрозумілим та цікавим. Для прикладу, якщо на уроці "Читання" діти вивчали оповідання про соловейка, то на уроці "Я і Україна" вони дізнаються про класову та видову приналежність цього птаха, спосіб життя, проглядають відеофрагмент з соловейком, чують його спів.
Додатково до загальношкільних предметів, програма яких спеціально адаптована, введені нові: "Навчаємося разом", на якому діти розвивають пам`ять за спеціальними методиками, вчаться працювати з інформацією, та предмет "Еврика", на якому учні розвивають творчі, винахідницькі якості, кмітливість, працюють над рішенням складних задач. Завдяки тому, що під час розробки й апробації програми проект мав медико-психолого-психіатричний супровід провідних вчених Інституту здоров`я школярів та підлітків Академії медичних наук України, вдалося побудувати програму так, щоб зберігати оптимальний баланс психофізичного стану дитини, не допускаючи, з одного боку, нервового перезбудження, а з іншого – втоми, втрати цікавості. Крім обов`язкових уроків фізичної культури, кілька разів упродовж кожного уроку учні беруть участь у музичних паузах з елементами фізичних вправ і танцювальних рухів, роблять вправи для очей, застосовують релаксуючі елементи.
За результатами, які демонструють учні проектних класів, Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України навчально-педагогічний проект "Інтелект України" рекомендовано до подальшого впровадження.
Популярні питання:
Питання: Чи зможуть діти, які навчались у молодшій школі в експериментальних класах, нормально адаптуватися до навчання за стандартною програмою у середній школі? Планується поширення проекту на середню та старшу школу?
Відповідь: Поширення програми на середню й старшу школу є обов`язковою умовою реалізації проекту "Інтелект України". У кожній школі, яка є учасником науково-педагогічного проекту, школярі зможуть продовжити навчання за програмою "Інтелекту України" до випускного класу. У випадку ж переходу дитини з проектного класу до іншого, в т.ч. через сімейні обставини, переїзд тощо, дитина легко зможе увійти в навчальний процес і навіть з певною ймовірністю матиме переваги, використовуючи набуті навички та вміння.
Питання:Хто зможе замінити вчителя експериментального класу на час її хвороби або відсутності з інших причин? Наскільки повноцінною може бути така заміна?
Відповідь: У разі відсутності вчителя на декілька днів, його зможе замінити будь-який інший учитель, а у випадку, коли передбачається відсутність на довший період, той вчитель, який його заміняє, проходить спеціальну підготовку з викладання предметів по програмі "Інтелект України".
Питання: Як дитина, що була відсутня в школі понад місяць через хворобу, може наздогнати однокласників за програмою "Інтелект України"?
Відповідь: При навчанні за будь-якою програмою, пропуск дитиною занять понад місяць є серйозною проблемою, для подолання якої необхідна допомога як вчителя, так і батьків. За можливості занять вдома, учень забезпечується необхідними навчальними матеріалами, в тому числі, засобами наочності, дисками. Батьки, які перебувають з дитиною вдома, отримують консультацію вчителя. Після одужання учня учитель зобов`язаний приділити особливу увагу дитині з тим, щоб вона наздогнала своїх однокласників.
Питання: За чий рахунок встановлюється телевізор у проектному класі?
Відповідь: Телевізор, як і в переважній більшості класів всіх шкіл, купують батьки. Єдина відмінність у тому, що телевізор у проектному класі офіційно є інструментом навчання і тому розміри діагоналі, місце розташування, частота і час його використання на уроках суворо регламентовані з урахуванням санітарних норм та рекомендацій науковців - медиків, що працюють у проекті.
Питання: Чи навчаються діти роботі на ПК у першому класі? Якщо так, то як саме проходять заняття? Якщо ні, то з якого класу передбачені уроки інформатики?
Відповідь: У першому класі робота з комп`ютером не передбачається. З другого класу вже планується введення дисципліни "Сходинки до інформатики". Діти займатимуться в підгрупах, вивчатимуть принципи роботи з інформацією, повідомленнями, даними, навчаться елементарних операцій з текстами й графічними об`єктами, роботи в Інтернеті й з електронною поштою, створенню невеликих презентацій та інше. Передбачається один урок на тиждень з безпосередньою роботою на ПК не більше 15 хвилин за урок.